Van de Rabobank tot vliegveld Zaventem: De Klerk voorziet grote bedrijven van interieurbeplanting. Ook ontwikkelen ze concepten, zoals Plantzaam. Dat zijn plantenbakken met een extra functie, zoals een oplaadstation voor je laptop. Directeur Jos van der Hulst: ‘Iedere collega-concurrent mag ’m inkopen.’
Jos van der Hulst is algemeen directeur/eigenaar van De Klerk Bloemsierkunst en Interieurbeplanting in Veldhoven. Van oorsprong was De Klerk een bloemenwinkel. Toen Jos het bedrijf vijf jaar geleden overnam van zijn vader besloot hij het roer om te gooien. ‘Wij voelden aankomen dat planten in opkomst waren’, zegt hij. Inmiddels is De Klerk uitgegroeid tot een interieurbeplanter van formaat, gericht op de zakelijke markt. De particuliere handel neemt nog maar 5% van de omzet in.
Jos ervaart als geen ander hoe populair planten zijn. ‘We hadden 37 mensen in dienst, nu zijn dat er 85. Dat zegt wel wat’, illustreert hij. ‘We hebben een orderportefeuille waar je akelig van wordt. Het eerste kwartaal van 2023 zitten we al vol met opdrachten. Dat is een ongekende luxe. Dat gaat van standaard plantenbakken tot hele wanden.’ Het bedrijf werkt al een aantal jaren met biophilic design. ‘Ik vermoed dat we als groenbranche een stevige positie hebben verworven. Vijftien jaar geleden had je Jan des Bouvrie die niets met planten wilde; alles was strak en wit. Dat is wel voorbij.’
Lees het volledige interview met Jos van der Hulst in Bloem & Blad editie 9, 2022, een trendspecial over het thema Biofilie. Heeft u een abonnement? Dan kunt u het complete artikel en meer ook lezen via mijnbloemenblad.nl.
Geen abonnement? Bekijk hier de mogelijkheden of bel 071-565 96 44.