Maar liefst 36 procent van de werkende Nederlanders is bereid dit jaar zijn kerstpakket te doneren. Tegelijkertijd zegt 28 procent van de ondervraagden minder gemotiveerd te zijn hun werk goed te doen als ze geen kerstpakket krijgen. Dit blijkt uit onderzoek van de duurzame box ZustainaBox onder 1077 Nederlanders in loondienst.
Oprichter en eigenaar van ZustainaBox Manon van Leeuwen: ‘Het kerstpakket is een oer-Hollandse traditie en een mooie manier om als werkgever aan het einde van het jaar waardering uit te spreken naar je medewerkers. Het is de hoogste tijd om de negentiende-eeuwse krat in te wisselen voor een inclusief cadeau waar je echt iets aan hebt óf een ander blij mee maakt. Doneren past daarbij, net zoals het verduurzamen van de inhoud. Overigens, is de meest duurzame optie helemaal stoppen met kerstpakketten. Niet alleen gaan we daarmee verspilling tegen, het verzacht ook de logistieke druk tijdens de volle decembermaand.’
Kerstpakket weggeven
Ondanks dat een kwart van de werkende Nederlanders zegt gedemotiveerd te raken als ze geen kerstpakket ontvangen, twijfelt maar liefst één op de drie werkenden aan het nut van het klassieke geschenkenpakket. Vooral mannen zijn kritisch: bijna 40 procent van hen ziet de toegevoegde waarde niet van een kerstpakket, tegenover 25 procent van de vrouwen. Een vijfde van de ondervraagde werkenden wil liever helemaal geen kerstpakket ontvangen.
Van Leeuwen: ‘Werkgevers zouden standaard de optie moeten bieden om het eindejaarsgeschenk weg te geven aan iemand die het harder nodig heeft. Daarmee laten ze medewerkers zelf kiezen om verspilling tegen te gaan en gebruiken ze het kerstgeschenk om een boodschap te vertellen. Zie het als een middel om te laten zien waar je voor staat: combineer het bijvoorbeeld met een goed doel of plant een boom per pakket en kies voor duurzaam. Met een kerstgeschenk kun je medewerkers warm maken voor duurzame keuzes.’
Liever een borrel
Uit het onderzoek blijkt ook dat een kerstborrel een goed alternatief kan zijn voor een kerstpakket. Maar liefst negentien procent van de ondervraagde werkenden geeft de voorkeur aan een kerstborrel boven een geschenk. Onder jongeren is dit zelfs een derde van de ondervraagden. Van Leeuwen: ‘De feestdagen draaien om verbondenheid en samenzijn, thuis en op het werk. Bedrijven die een duurzaam kerstpakket geven, kiezen ook vaker voor andere groene arbeidsvoorwaarden zoals een fietsvergoeding of gratis reizen met het openbaar vervoer.’