Na een pilot van zes maanden heeft het Britse ministerie Defra besloten dat importeurs niet zelf de gezondheid van uit de EU ingevoerde planten, bloemen en bomen mogen keuren. Dit meldt branche-organisatie Fresh Produce Consortium (FPC).
Volgens Defra zijn er grote uitdagingen om het aantal Authorised Operators dat meedeed aan de pilot op te schalen. Een uitdaging betreft de kosten voor de Britse belastingbetaler. Voor de AOS moeten IT-systemen opgetuigd worden. Een andere uitdaging is de om AOS op landelijk niveau uit te rollen om de bio-veiligheid in het VK zeker te stellen en de kosten die daar mee gemoeid zijn.
Defra wijst er tevens op dat sinds de pilot eindigde de overheid van het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie overeenstemming bereikten om een SPS-overeenkomst in te voeren. Een SPS-overeenkomst heeft tot gevolg dat handelsbedrijven in de EU bloemen, planten en bomen met bestemming VK niet meer fytosanitair hoeven te laten keuren. Ook keuren de Britten de plantproducten dan niet meer aan de Britse grens. De verwachting is dat de SPS-overeenkomst over 16,5 maanden ingevoerd wordt. Defra kondigde ook aan dat ze groenten en fruit uit de EU niet fyto-plichtig worden. de Britten gaan groenten en fruit ook niet keuren aan de eigen grens. Daar lees je hier meer over.
BTOM
Defra heeft besloten om op dit moment niet door te gaan met AOS. Handelaren die aangewezen zijn als controleplaats kunnen daar nog altijd hun goederen laten inspecteren door de APHA. Fresh Produce Consortium ondersteunde de pilot en zegt handelaren en Defra te blijven wijzen op de voordelen van AOS. VGB ziet het daarentegen als een logische stap van Defra. „Het was in de testfase voor een groepje Britse bedrijven. Als er straks toch geen controles meer zijn is het systeem van AOS niet meer nodig.”
Wat is AOS?
Een van de voorstellen in het Border target Operating Model in 2023 was om te onderzoeken of handelaren van planten en bloemen de import van hun eigen producten kunnen inspecteren. Het ging om identiteits- en fysieke controles. Daarvoor moesten de bedrijven aan bepaalde voorwaarden voldoen zoals trainingen en geschikte faciliteiten. Deze methode kreeg de naam Authorised Operator Status (AOS). De methode had als voordeel dat ze veel flexibeler was dan controles aan de Britse grens. De pilot liep van juni tot december 2024. Deelnemers kregen training van APHA om zelf hun import te inspecteren. Acht bedrijven deden mee aan de pilot.