Op dinsdag 19 maart laat Bloemenbureau Holland via een webinar zien hoe het sentiment rond bloemen en planten onder consumenten zich ontwikkelt. Sinds april 2023 wordt maandelijks gemeten hoe consumenten in Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk de impact van bloemen en planten en de sector beoordelen op het gebied van duurzaamheid. In alle vier de landen heeft de consument sinds eind 2023 een positiever beeld gekregen van bloemen. Het beeld van planten is gemiddeld stabiel gebleven.
Hoe kijkt de consument naar duurzaamheid rond bloemen en planten? Dat was de vraag die centraal stond bij de onderzoeken die in 2022 en 2023 in de vier landen zijn gehouden. Om deze ontwikkeling over een langere periode te kunnen volgen, is een zogenaamd trackeronderzoek opgezet, waarbij elke maand vragen worden voorgelegd aan consumenten in de vier landen. Welke bewegingen zijn er te zien in de totale perceptie van de sierteeltsector? Zijn er verschillen tussen jong en oud en hoe kijkt ook de niet-koper van bloemen en planten naar de producten en de sector? Deze en andere vragen worden beantwoord tijdens de onlinebijeenkomst.
Positieve lijn
Duidelijk is in ieder geval dat de gevoelens en opinies over duurzaamheid rond bloemen en planten in beweging zijn, in het ene land meer dan in het andere. Na de zomer van 2023 stonden Nederlandse en Duitse consumenten genuanceerder tegenover duurzaamheid rond bloemen en planten. Tussen november 2023 en januari 2024 keerde de trend en ontstond er een positiever beeld. Ook in het Verenigd Koninkrijk steeg het positieve sentiment, terwijl in Frankrijk de perceptie stabiel bleef.
Als er wordt gekeken naar de leeftijdsgroepen, valt op dat jongeren relatief positiever over de sector zijn dan ouderen. De consument blijft bezorgd als het gaat om zaken als verpakkingen en het gebruik van water en bestrijdingsmiddelen. Duurzaamheidslabels worden steeds vaker door consumenten opgemerkt, gemiddeld over de vier landen, van 52% naar 66%.
Inschrijven voor het webinar kan hier.