„We nemen maar twee procent van onze beslissingen op basis van ratio, de rest is gebaseerd op emotie”, zegt voorzitter Jan-Willem Rotteveel van promotieorganisatie Perennial Power. Met die wetenschap keerden de vaste plantenkwekers van Perennial Power terug van de viering van het tienjarig jubileum. Dat deden ze in de kasteeltuin Arcen en met gedragsdeskundige Bas Erlings.
Aan de hand van twee praktijkvoorbeelden die door de leden waren aangedragen, bespraken de kwekers met ex-VVD-strateeg en podcastmaker Erlings hoe ze als kwekers het gedrag van klanten en de buitenwacht kunnen beïnvloeden. Zo legde een van de leden een vak biologische planten aan op de kwekerij. Hij deed dat vooraan, zodat klanten en passanten de biologische planten goed konden zien. Hij kreeg echter heel veel negatieve reacties, omdat hij veel vaker met de spuit in de planten was te vinden. Rotteveel: „In plaats van eens per week met een chemisch middel, was hij er meerder malen per week met plantversterkers en andere groene middelen aan de slag. De buitenwereld ziet alleen de spuit en vult de rest zelf in.” Inmiddels ligt het vak met biologische planten achterop het terrein van de kweker, weet de Perennial Powervoorzitter.
Leerzaam en leuk
De bedoeling van het pogramma, een rondleiding door de kasteeltuinen, een bierproeverij en het gesprek met Erlings, was volgens Rotteveel een ’leuke en leerzame’ dag voor de leden. Die opzet is volgens de voorzitter geslaagd.
Lees ook over 10 jaar Perennial Power in Greenity 181, die 4 oktober uitkomt.