Vorige

Bakker.com opnieuw failliet

Beeld
Bakker.com

De Rechtbank in Amsterdam heeft het faillissement van Bakker.com uitgesproken. De problemen bij het bedrijf zijn het gevolg van een aanhoudend en zeer fors omzetverlies. Na de opheffing van coronamaatregelen zette deze omzetdaling in. De curator onderzoekt de mogelijkheden van een doorstart van Bekker.com.

Bakker.com investeerde de afgelopen jaren tientallen miljoenen euro’s in de transformatie van een postorderbedrijf naar een internetonderneming. De transformatie leek aanvankelijk succesvol.

De hoge omzet en toenemende groei in 2020 en 2021 zorgden ervoor dat de kosten, als gevolg van de gedane investeringen om te moderniseren, gedragen konden worden. Hieraan kwam abrupt een einde toen coronamaatregelen in verschillende Europese landen werden opgeheven en consumenten de online uitgaven uitstelden.

„Consumenten geven de laatste maanden meer uit in de horeca en aan vrijetijdsbestedingen en minder in retail. Voor zover consumenten wel winkelen worden aankopen weer meer in fysieke winkels gedaan. Daarbij komt dat macro economische en geopolitieke omstandigheden een grote impact hebben op consumentenbestedingen”, verklaart woordvoerder Clemens Sassen.

Omzetdaling van 50%

Voor de jaaromzet is de groenbranche sterk afhankelijk van de voorjaarsverkoop. De online retailmarkt kampt in 2022 met een omzetdaling van 30-35%, voor de online groenmarkt ligt dit cijfer zelfs nog hoger, rond de 50%.   

‘Andere e-commerce bedrijven kunnen verliezen

opvangen met omzet uit andere sectoren’

„Dit faillissement is voor alle betrokkenen bijzonder treurig. Bakker.com leek na een aantal moeilijke jaren helemaal op weg om weer een succesvol bedrijf te worden. Een paar maanden geleden spraken wij zelfs nog met investeerders om onze activiteiten verder uit te breiden. Sindsdien is de markt volledig gekanteld. Andere e-commerce bedrijven kunnen verliezen opvangen met hun omzet uit andere sectoren. Bakker.com, als (online)groenspecialist, kan dat niet. Dat is spijtig want zowel de groensector als dit bedrijf hebben een enorme potentie. Helaas hebben wij onvoldoende tijd gekregen om dat te laten zien”, aldus Clemens Sassen, woordvoerder van Bakker.com.

De curator Emile ten Berge van Cees.nl in Naaldwijk onderzoekt de mogelijkheden voor een doorstart van de commerciële activiteiten van Bakker.com. Verschillende partijen hebben zich inmiddels bij de curator gemeld met interesse voor een doorstart. Wellicht zullen zich nog meerdere kandidaten melden. Over de geïnteresseerde partijen en de inhoud van de gesprekken doet de curator geen mededelingen.

Nog niet winstgevend

In februari 2018 werd Bakker ook al failliet verklaard. Het bedrijf maakte daarna een doorstart. Negen maanden later werd Bakker.com verkocht Yellow&Blue, van oud-Wehkamp eigenaren Paul Nijhof en Berend van de Maat.

Paul Nijhof (l) en Stephan Lutke Holzik waren er in november vorig jaar nog van overtuigd dat Bakker.com op korte termijn winstgevend zou worden. Foto Vakblad voor de Bloemisterij.

Begin november vorig jaar sprak de Bloemisterij met mede-eigenaar en algemeen directeur Paul Nijhof en commercieel directeur Stephan Lutke Holzik. Het tweetal was er toen van overtuigd dat de taart van online alleen maar groter zou worden. De omzet was in dat jaar 500 miljoen euro. Winstgevend was Bakker nog niet, maar volgens Nijhof zou het bedrijf dat wel worden als ze groei zou realiseren.

Het interview met Nijhof en Lutke-Holzik lees je hier.

Bakker.com was ruim 70 jaar de grootste (online)groenspecialist van Europa en levert groenproducten rechtstreeks aan miljoenen consumenten in acht landen. Aanvankelijk als postorderbedrijf en de laatste jaren dus via internet. Het hoofdkantoor van Bakker-groep is gevestigd in Lisse. Bij Bakker werken zo’n negentig vaste medewerkers en, afhankelijk van het seizoen, tot  300 seizoensmedewerkers. In Lisse bevindt zich tevens het distributiecentrum van waaruit de pakketten worden verzonden.

Gerelateerde content

Abonneer
Laat het weten als er

Blijf op de hoogte
met wekelijkse updates!

Notitie

Registreren

Selecteer een de demo en krijg vijf dagen gratis toegang tot PlatformBloem.

Onbeperkt gebruik maken van PlatformBloem?
Bekijk de mogelijkheden.

Heeft u een abonnement op het Vakblad voor de Bloemisterij, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Al een account?
Inloggen

Log hier in met uw account van het Vakblad voor de Bloemisterij.

Heeft u een abonnement op het Vakblad voor de Bloemisterij, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Sluit venster
  • Feedback ontvangen wij al te graag!

Sluit venster