Over de 0,4 Mton externe CO2 die beschikbaar komt voor de glastuinbouw is landbouwminister Adema tevreden. Daarmee beschouwt hij de motie van VVD-Kamerlid Valstar als afgedaan. Dit liet Adema weten in een Kamerbrief.
Valstar diende in mei een motie in om het hergebruik van CO2 door het kabinet te stimuleren en zodoende onder meer de glastuinbouw van meer CO2 te voorzien. Telers staan al jaren te springen om CO2 uit de industrie te gebruiken. De motie werd aangenomen.
In de SDE++-ronde van 2021 zijn elf projecten over afvang en gebruik van CO2 (CCU) gehonoreerd. Die zijn goed voor een beschikbaarheid van 0,4 Mton externe CO2 voor de glastuinbouw. Hiermee is de 2 Mton die afgesproken is in het Klimaatakkoord nog niet bereikt, weet de minister. Maar het is ‘een dusdanig grote stap in de goede richting’ dat additionele inzet op dit moment niet nodig lijkt, stelt hij.
Met een al aangekondigde aanpassing van de basisbedragen voor CCS (afvang en opslag van CO2, bijvoorbeeld in de Noordzeebodem) meent de minister dat die bedragen meer in verhouding staat tot de bedragen van CCU. CCU moet aantrekkelijker worden willen industriepartijen ervoor kiezen CO2 niet in de grond te stoppen, maar aan kassen te leveren. Adema verwacht een ‘gunstig effect’ van de aanpassing.
