Sinterklaas en de kerstman zijn dit jaar zuinig met het geven van cadeaus. Uit onderzoek van ABN AMRO blijkt dat consumenten tijdens de feestdagen aanzienlijk minder zullen besteden. De grootste daling wordt verwacht bij uitgaven aan cadeauartikelen, kleding en schoenen, sport, speelgoed en games.
Het consumentenvertrouwen is historisch laag en inflatiecijfers zijn historisch hoog. Vooral door de aanhoudend hoge energieprijzen verliezen consumenten koopkracht en verkeren ze in onzekerheid over hun toekomstige budget. Uit onderzoek van ABN AMRO en Q&A Insights & Consultancy onder 1226 respondenten blijkt dat de economische malaise een stevige domper betekent op de sfeer tijdens de feestdagen. De respondenten, onderverdeeld in inkomen, mannen en vrouwen en naar de leeftijdscategorieën 18-34 jaar, 35-54 en 55 jaar en ouder, zeggen minder aan cadeaus uit te geven en bij het doen van boodschappen andere keuzes te maken.
Zorgen tijdens de feestdagen
Onbezorgd worden de feestdagen dit jaar niet. Een derde van de respondenten (30%) maakt zich op dit moment (heel) veel zorgen over de eigen financiële situatie. Dit geldt met name voor jongeren en dit aandeel neemt af naarmate de leeftijd stijgt. Zeker mensen in de lagere inkomensgroepen zijn onzeker: 58%van hen maakt zich (heel) veel zorgen over hun financiële situatie. Aan de andere kant maakt een derde van de respondenten zich helemaal geen zorgen over hun financiële situatie en zit 40% er neutraal in.
Kleiner budget voor cadeaus
De zorgen om de financiële situatie heeft invloed op de hoogte van het budget dat tijdens de feestdagen ingezet wordt. Van het deel consumenten dat met de feestdagen cadeaus koopt, zegt 40%een (veel) lager budget te hebben dan vorig jaar. Aan de andere kant zegt bijna de helft (49%) een even groot budget te hebben en 11% een (veel) hoger budget. Van de respondenten zegt 14% in het geheel geen cadeaus te kopen tijdens de feestdagen.
Opvallend is dat het budget vooral (veel) lager is onder vrouwen. Zij maken zich relatief meer zorgen en houden de hand meer op de knip. Het budget voor cadeaus is vooral ook (veel) lager onder de eerdergenoemde respondenten die zich (veel) zorgen maken over hun eigen financiële situatie.