De invloed van een bedrijf op het milieu en de maatschappij is niet makkelijk en eenduidig aan te tonen, bleek tijdens rondetafelgesprekken op de vakbeurs van PLANTARIUM|GROEN-Direkt. Toch moet ook de sierteeltsector hier stappen in zetten. De vanuit de EU verplichte duurzaamheidsrapportage CSRD dwingt grote bedrijven namelijk tot aantoonbaar duurzaam produceren.
CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) is wetgeving en een Europese richtlijn voor grote bedrijven om te rapporteren over hun impact op de mens en op het klimaat. Groot ben je als bedrijf bij minimaal twee van deze drie voorwaarden: meer dan 250 medewerkers, meer dan €50 miljoen omzet per jaar, meer dan €25 miljoen op de balans. Die bedrijven zijn rapportageplichtig, hun toeleveranciers (bijvoorbeeld telers) zijn informatieplichtig. CSRD zegt niet dat die toeleveranciers zich moeten certificeren, maar dat helpt wel bij het structuren en vastleggen van info over processen en producten, vertelde deelnemers aan het rondetafelgesprek in de zogenoemde Green Future Hub van de vakbeurs in Boskoop.
Kansen
Een conclusie was dat er zeker al wel stappen zijn gezet op het gebied van certificering. En dat zowel certificering als de EU-richtlijn CSRD voor bedrijven ook kansen biedt. Voor de brancheorganisaties ligt er nog wel een stevige uitdaging om het bewustzijn aan te jagen en alle kwekers hierin mee te krijgen. LTO-voorzitter Erik Stuurbrink stelde dat in het belang van de hele sierteeltsector ook de kleine kwekers de komende jaren geholpen moeten worden bij het voldoen aan de komende eisen ten aanzien van certifering en duurzaamheid. In de sierteelt zijn veel kleine bedrijven nog niet gecertificeerd, vooral vanwege kosten en tijdgebrek. Stuurbrink hoopt tevens op een gelijk speelveld in de EU, wetende dat duurzaamheidscertificaten op dit moment per land verschillen en Nederlandse bedrijven op veel fronten hun zaakjes voor elkaar hebben (het braafste kind van de klas zijn).
Op dit moment zitten de accountants die het aspect duurzaamheid controleren bij de grote bedrijven nog niet op een lijn, werd door diverse deelnemers aan het rondetafelgesprek verteld. Edmund Timm, manager commercie van MPS, vulde aan zijn werkgever al regelmatig van grote handelsbedrijven vragen krijgt over de duurzaamheid en milieubelasting van de vijf grootste gewasgroepen in de sierteelt. Stuurbrink stelde dat retailers hun acceptatiegedrag komende jaren ook moeten veranderen, want duurzamer telen met minder chemie kan een effect hebben op het uiterlijk van siergewassen.
Vragen
Ondertussen zijn er ook nog veel vragen. Hoe ga je zaken rond biodiversiteit meetbaar maken? En wat doe met verschillen in Europa? Over waterkwaliteit spelen in Nederland andere aspecten en belangen dan in bijvoorbeeld Italië. Moet over vijf jaar alles met 0% chemie geteeld worden? Nee, stelden de deelnemers aan het rondetafelgesprek. Maar zorg wel dat de footprint van je product bekend wordt. En ga met je afnemers in gesprek, want grote bedrijven rapporteren zelf welke duurzaamheidsaspecten het belangrijkst voor hen zijn.