Bijna de helft (46%) van de Nederlandse eerstelijnsmedewerkers in dienstverlenende sectoren, zoals de detailhandel, werkte dit jaar meer uren om hun levensonderhoud te bekostigen. Dat blijkt uit Europees onderzoek van Quinyx onder ruim 3.300 eerstelijnsmedewerkers. Zij deden onderzoek naar de impact van inflatie.
Niet alleen geven de respondenten van het onderzoek aan dat ze meer uren hebben gewerkt, ook geeft vier op de tien eerstelijnsmedewerkers aan dat zij financiële steun van familie of vrienden hebben gevraagd. Het percentage in Nederland (39%), ligt net iets hoger dan in de andere landen: Verenigd Koninkrijk (31%), Duitsland (34%) en Scandinavië (34%).
Voedselbank en leningen
Daarnaast maakt een kwart van alle eerstelijnsmedewerkers in Nederland, Duitsland en Scandinavië gebruik van een voedselbank dit jaar. In het Verenigd Koninkrijk is dit percentage 11%. Ook blijkt dat een kwart van de eerstelijnsmedewerkers in Nederland en Duitsland een persoonlijke lening heeft afgesloten. In Scandinavië is dit percentage met 28% hoger. In het Verenigd Koninkrijk heeft 14% een lening afgesloten. De reden die de eerstelijnsmedewerkers geven om deze maatregelen te nemen, is omdat hun loon de kosten van hun levensonderhoud niet dekt.
‘Veel eerstelijnsmedewerkers worden geconfronteerd met een hogere werkdruk en onoverkomelijke financiële uitdagingen. Onze studie bewijst dat dit een last is voor heel Europa. Wat is het beste cadeau dat bedrijfsleiders dit jaar aan hun toegewijde medewerkers in de frontlinie kunnen geven? Ga met ze in gesprek, luister en bied ondersteuning waar en wanneer ze die het meest nodig hebben. Dit kan door middel van flexibele werkschema’s, verbeterde communicatie en door ervoor te zorgen dat hun werkomstandigheden zo goed mogelijk zijn,’ adviseert Toma Pagojute van Quinyx.