‘Gaan jullie nog krijten?’ Het is een vraag die me al een paar keer gesteld is dit jaar. Niet zo gek, want eind mei was voor ons altijd de tijd om het spuitbedrijf te bellen. Dat ging meestal zo: Een van mijn broers zag dat er warmer weer werd voorspeld en dan moest het maar gebeuren. Sinds een paar jaar lieten we het dek helemaal egaal spuiten, als gevolg van de steeds warmere zomers.
De jongere generatie heeft daar andere ideeën bij. Op de andere tuin spuiten ze liever diffuus krijt, zodat er bij minder zonnig weer meer licht de kas in komt. Maar bij de nieuwbouw hebben we gekozen voor diffuus glas, dus wat doe je dan met krijt?
Mijn neef en ik kijken elkaar aan en we lezen hetzelfde in elkaars ogen: Eerst maar even aankijken. Want we hebben een vernevelingsinstallatie in de kas en dat zou ook bij warm weer verkoeling moeten geven.
