De Nieuwsbrief van FloraHolland ploft op de digitale deurmat. Eén van de onderwerpen: Zes vragen over de Connect-EAB en de serviceheffing vanaf 1 juli 2023. Oei! Zal het dan eindelijk gebeuren? Kunnen we straks als kwekers niet meer zelfstandig een directe verkoop afhandelen?
Want zo was het toch? Eén van de redenen dat het digitale Floriday werd ontwikkeld lag in het feit dat FloraHolland aan de Europese PSD2 richtlijn moest voldoen. En als ik me goed herinner, corrigeer me als ik het fout heb, kwam dat hier op neer: Een kweker biedt zijn producten digitaal aan en een handelaar geeft er met zijn digitale hand een klap op. Vergelijkbaar met hoe de klok werkt. De tuinder voert aan en de koper drukt af.
Mede hierom werd er in Floriday een aantal opties ontwikkeld om de directe handel tussen de twee partijen te vergemakkelijken. Je buigt een jarenlang gegroeide praktijk tenslotte niet zomaar om. Kopers die altijd gewend zijn geweest om een kweker te bellen met ‘heb je nog wat emmers staan, want ik zat er naast op de klok?’ krijg je niet ineens zover dat ze in jouw winkel op Floriday kijken wat daar nog beschikbaar is. En ook voor veel kwekers is Mijn Winkel nog even een brug te ver. Dus kun je snel een Inkooptip versturen als die bewuste koper belt. En maar hopen dat hij binnen de drie uur reageert. Wat zeg je? Het hele begrip Inkooptip zegt je niets? Oké…