Tijdens een wandeling door het tuinbouwgebied waar wij wonen viel het ons opeens op. De grote witte kasten die als paddenstoelen uit de grond zijn geschoten. Batterijen of accu’s voor stroomopslag. Kennelijk zit er toch brood in.
Tot nu toe wist ik de verkopers van batterijen af te houden. Dan mompelde ik iets over elektrische auto’s die we hebben waar de overtollige stroom naar toe ging en dat die goedkoper zijn dan een accu zonder wieltjes. Maar als ik de prijzen van de tegenwoordige batterijen hoor dan gaat dat niet meer op. Bovendien, de accu van een auto vul je wel, maar raakt alleen leeg als je er flinke stukken mee rijdt. En er zijn dagen dat we dat niet doen.
Een andere reden om te investeren in batterijen is de stroomprijs. Als ik zie dat we van 2019 tot 2021 vijf cent voor een kale kWh betaalden en inmiddels een verdrievoudiging daarvan, (in 2022 zelfs vijfmaal zoveel) dan wordt het verdienmodel toch wat interessanter. En was dat niet ooit ook de reden om zonnepanelen op het dak te leggen?
