Vorige

Goede collectieve promotie is noodzaak als transparante sector

Tekst
Beeld
Joef Sleegers

Herken je dat? Dat je een uitkomst van een enquête of marktonderzoek leest en dat je denkt, hoe kan dit? Ik denk dat we dat allemaal wel zullen herkennen. Ik had zelf dit gevoel bij het lezen van de uitkomst over het algemeen verbindend verklaren (AVV) van de collectieve sectorpromotie voor de sierteelt. Wie levert nu wie een streek was mijn eerste vraag na de berichtgeving in dit vakblad te hebben gelezen.

Dat de teeltbedrijven en masse voor een AVV zijn, was zeker wel te verwachten en stemt me gerust. Telers geven hiermee vooral aan dat ze hechten aan het belang van collectieve promotie. Want de kernuitdaging is hoe je als teler de consument bereikt die jouw product kan gaan kopen. Ondoenlijk om dat zelf te doen. Het lijkt me dat menig sierteeltondernemer ook deze conclusie trok bij het invullen van het stemformulier en daarmee zonder omhaal het hokje ‘ik ben voor’ heeft ingekleurd. 

Daarna wordt het interessant hoe overige ketenpartijen in een AVV voor collectieve promotie blijken te zitten. Daar is het signaal vaak harstikke duidelijk alleen met omtrekkende woorden weergegeven. Mijn ondertiteling bij de argumenten: ‘dat willen we niet; kost mij te veel; moet ieder voor zich maar doen; heeft geen nut; ik heb het niet bedacht dus zal niet goed zijn’, etc. Alleen het hokje aankruisen ‘ik ben tegen’, dit lag toch wat zwaar op de maag, dus ik stuur het formulier maar niet in en doe net of mijn neus bloed. Want nee zeggen tegen de belangen van mijn leverancier, zou ook wel eens consequenties kunnen hebben. En oh ja, de klap op de vuurpijl is dat RFH het maar moet oplossen door alles bij het oude te laten en de sectorpromotie te heffen en de rekening bij (slechts een deel van) de sierteeltproductie te leggen.

Boeiend en ook interessant wat er is gebeurd. Mijn conclusie en subtiel geformuleerd: Kortetermijnbelangen leggen een bom onder het lange termijn sectorperspectief bij in ieder geval een deel van de ‘stem onthouders’. Er is nogal wat gaande in de sierteelt. Uitdagingen op klimaatgebied, de milieu-impact en een steeds kritischer maatschappij en consument die vragen stellen over relevantie van de productgroep. Een veenbrand dat zomaar van snijbloemen naar de potplanten kan overslaan, voordat je het in de gaten hebt.

Daarmee is het in essentie al gezegd. Wanneer je als sierteeltketen relevant wil blijven, moet je transparant zijn over wat je bijdraagt aan mens en maatschappij. Goede collectieve promotie is dan een noodzaak. En dan moet je accepteren dat niet alles ingevuld wordt zoals jij het wil. Dat lijkt me ook duidelijk. 

Promotie, kostenpost of investering? De bijdrage voor sectorpromotie is geen kostenpost of last, het is een noodzakelijke in je toekomst. Wanneer je niet kunt delen, kan je ook niet vermenigvuldigen. Vandaar bovenstaande reflectievraag voor alle betrokkenen bij de AVV. Dus voor alle ketenspelers. Een advies van mij vanaf de zijlijn: probeer uit de impasse te komen. Koop met elkaar een half jaar extra onderhandeling/doorleeftijd om belemmeringen weg te nemen om wel tot consensus en gedragen sectorpromotie te komen.

Gerelateerde content

Abonneer
Laat het weten als er

Blijf op de hoogte
met wekelijkse updates!

Selecteer categorie(en):
Registreren

Selecteer een de demo en krijg vijf dagen gratis toegang tot PlatformBloem.

Onbeperkt gebruik maken van PlatformBloem?
Bekijk de mogelijkheden.

Heeft u een abonnement op het Vakblad voor de Bloemisterij, Greenity, Bloem&Blad of Floribusiness, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Al een account?
Inloggen

Log hier in met uw account van het Vakblad voor de Bloemisterij, van Greenity of van Bloem&Blad.

Heeft u een abonnement op het Vakblad voor de Bloemisterij, Greenity, Bloem&Blad of Floribusiness, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Sluit venster
  • Feedback ontvangen wij al te graag!

Sluit venster