Wat kan de zeevaart betekenen voor de glastuinbouw op het gebied van CO2? Meer dan je zou denken. Het Nederlandse bedrijf Value Maritime heeft een techniek ontwikkeld om CO2 op zeeschepen af te vangen, op te slaan en aan land te brengen. Daarna kan het worden geleverd aan de glastuinbouw. Vanuit de glastuinbouw is er interesse, zowel voor de CO2-levering van zeeschepen als voor de techniek om de CO2 op te slaan.
Tuinders die CO2 doseren met hun WKK lopen ertegenaan dat de motor minder uren is gaan draaien. Hij wordt alleen nog ingezet als de elektriciteit duur is, dus in de ochtend en in de avond. Terwijl de kassen de CO2 juist overdag nodig hebben, als de zon schijnt en de stroom niets oplevert. Daar zit dus een mismatch.
Value Maritime denkt dat het hier een oplossing voor heeft gevonden. Dit bedrijf uit Rotterdam ontwikkelt apparatuur om CO2 uit gereinigde rookgassen van containerschepen aan boord op te slaan en aan wal te brengen. Vanuit de glastuinbouw is er interesse in de CO2 zelf, maar ook in de apparatuur om de CO2 af te vangen en op te slaan. Als je de CO2 tijdelijk kunt opslaan, kun je de productie en het gebruik beter op elkaar afstemmen. Daarmee dalen de kosten van CO2 en ook onnodige emissie.