De gemeenteraad van Westerveld ging dinsdagavond unaniem akkoord met een onderzoek naar een manier om de bollenteelt aan banden te leggen. Een verbod op de lelieteelt rond scholen en openbare gebouwen is een optie. Het besluit was het resultaat na een tumulteuze dag met protesten van voor- en tegenstanders van de teelt.
Een stoet met trekkers trok dinsdag naar het gemeentehuis, terwijl ondertussen protesten van tegenstanders als Westerveld Gifvrij bezig waren. Op de agenda van de raad stond een discussie over de sierteelt en een aantal moties om die sierteelt te beperken.
De raad nam de motie van de partijen DSW, VVD en CDA aan. Het college onderzoekt nu met andere overheden hoe de impact van de sierteelt op de gemeente te beperken is. In ieder geval tijdelijk, tot tenminste 2030. Zonering, beperking van gebruik van bepaalde gewasbeschermingsmiddelen, en een grens aan het areaal zijn volgens de partijen mogelijkheden. Ondertussen kijkt de gemeente naar plannen die het middelengebruik beperken.
Samen met agrariërs en grondeigenaren zoekt Westerveld naar grondgebruik en omgevingsbeleid die passen bij een toekomstbestendige landbouw. Het moet daarbij voor grondeigenaren wel mogelijk blijven om de grond te blijven gebruiken voor landbouw- of milieudoeleinden. De Partij van de Arbeid en Progressief Westerveld willen meer beperkende maatregelen. De twee moties van de partijen zijn verworpen.
Volgens wethouder den Hollander van de gemeente staat de lelieteelt bijna altijd op de agenda bij overleg met gemeenten en provincies. De toenemende maatschappelijke druk op de teelt, de handhavingsverzoeken en de recente Raad van Stateuitspraak zijn de aanleiding voor het besluit van dinsdag,
