Een online promotiestrategie bedenken en uitvoeren is vaak een uitdaging voor sierteelt marketeers. Daarom hield NIMA vorige week haar Sierteelt Marketing Event over digitale marketing en data. Maar niet alleen de sierteeltsector was aanwezig. Marieke Heesakkers, topmarketeer uit de deurenbranche, vertelde hoe het er in haar sector aan toe gaat.
Ze stond dit jaar in de top 100 beste marketeers van Nederland en weet als geen ander een deur aan de man te brengen. Als marketing & culture manager bij Berkvens Deursystemen is ze er fulltime mee bezig. In de sierteeltsector is ze niet zo thuis, zegt ze eerlijk tijdens haar spreekmoment op het evenement vorige week donderdagmiddag. „Maar ik houd wel van bloemen en planten. Mijn huis staat er vol mee.”
Toch merkte ze dat marketeers in beide branches met dezelfde problemen worstelen, zegt ze na haar optreden. „Deelnemers liepen naar me toe en vertelden me dat zij het ook lastig vinden om collega’s te overtuigen dataonderzoek te doen en een online marketingstrategie op te zetten. Vaak zijn marketeers nog voorzichtig en weten ze niet zo goed waar ze moeten beginnen. Een aantal deelnemers heb ik moed ingepraat om gewoon ergens te starten.”