Ruim een jaar werkten telers, handelaren en softwareleveranciers toe naar 31 december 2020. Op dat moment zouden alle orders over het platform Floriday moeten lopen. Inmiddels heeft Royal FloraHolland deze deadline met drie maanden opgeschoven. „Als wij heel stellig vasthouden aan de eerste deadline, laat je telers eigenlijk geen andere keus dan een alternatieve route te ontwikkelen”, zegt financieel directeur David van Mechelen.
We zijn een nette organisatie en willen voldoen aan wet-en regelgeving, maar we zijn te ambitieus geweest.” Aan het woord is David van Mechelen, financieel directeur van Royal FloraHolland.
Royal FloraHolland verplaatste vorige week de deadline van ’100% digitaal handelen’. Ruim een jaar geleden werd vastgesteld dat alle FloraHolland-orders per 31 december 2020 via Floriday moesten lopen. Benadrukt werd dat deze deadline hard was. Nu blijkt er toch een escape te zijn en schuift de datum drie maanden op. Van Mechelen: „Het vaststellen van een deadline was vorig jaar al een ingewikkeld proces. Het was een kwestie van balanceren. Elke dag dat je niet aan de wet voldoet, was er eentje te veel, maar aan de andere kant wilde je ook dat het voor iedereen haalbaar was. Verschillende partijen in de keten moeten mee in dit verhaal en dat maakt het zo complex.”