In tien jaar tijd groeide het aandeel van de retail in de omzet van Floral Trade Group fors. Momenteel ervaart de retaildivisie van de onderneming in Rijnsburg dat de afzet lastig is. Somber is de directie van de retaildivisie geenszins. „We kunnen met ons hoofd naar beneden lopen, maar dan stoten we ons overal aan en struikelen we. We moeten gewoon slimmer acteren.”
”We doen ietsje meer, zelfs”, antwoordt Klaas Damsma, commercieel directeur, op de vraag of Floral Trade Group (FTG) al veel deals met retailers heeft gesloten. Hij heeft samen met Richard van Duijn (financieel directeur) en Jaap Hogewoning (operationeel directeur) de leiding bij Retail Flowers & Plants, zoals het grootste deel van de retaildivisie van FTG sinds november heet.
Damsma verklaart ‘het ietsje meer’ doordat in het najaar schaarste dreigde die tot in het voorjaar leek door te lopen. „Wij namen onze klanten daarin mee. Hoe eerder zij producten vastlegden, hoe meer rust dat klanten en kwekers gaf.” Verder leidden enkele strategische keuzes bij de plantenafdeling al sneller dan gedacht tot een positievere groei.