„Wat is het verdienmodel van Royal FloraHolland.” Deze vraag stelt Frans Kuipers, voormalig voorzitter van VBA, aan de directie van RFH op de dag van de coöperatie. Het is vandaag de dag een heel wezenlijke vraag voor de veiling. Ze draait om haar bestaansrecht wellicht.
Het aandeel van de klokverkopen in de omzet die kwekers via RFH realiseren loopt jaar na jaar terug. En daar lijkt geen einde aan te komen. Het betekent dat ook de inkomsten van RFH teruglopen. Tijdens de coronacrisis is de ontwikkeling van klok naar direct versneld. „Onze opbrengsten nemen af en onze kosten stijgen. We willen niet de prijzen verhogen”, aldus algemeen directeur Steven van Schilfgaarde.
Nieuwe stromen
Het is aan de veiling om de teruggang in inkomsten te tackelen. „We willen nieuwe stromen aan de coöperatie binden, kwekers en kopers verbinden en bij hen diensten onder de aandacht brengen die we via onze organisatie afwikkelen”, verklaart Van Schilfgaarde.