Vorige

Initiatiefneemster Marjolein van Ruiten over verjaardagskalender ’Iconische Kwekersvrouwen’

’Vrouwen kunnen net zo iconisch zijn voor de sierteelt als mannen’

Beeld
Yvonne Fotografie

Haar vader bollenkweker Aad van Ruiten stond op de jaarkalender 2018 ’Het DNA van de Bollenstreek’. „Enkel mannen waren geportretteerd. Vandaar mijn vraag: Wie zijn de vrouwen in het bloembollenvak?”, vroeg Marjolein van Ruiten zich af. Het beginpunt om samen met fotografe Marieke Treffers een verjaardagskalender te maken van ’Iconische Kwekersvrouwen’. De geportretteerde vrouwen zijn in ieder geval enthousiast.

Was de kalender lastig realiseerbaar?

„Toen eenmaal één vrouw wilde meewerken, volgden snel daarna de andere vrouwen. Ze zagen hoe prachtig de foto’s werden. De vrouwen doen mee, omdat het ook promotie is voor hun eigen producten en voor het bloembollenvak.” 

Waar is jouw keuze op gebaseerd?

„Ik had op een gegeven moment 70 potentiële kandidaten. Een eerste selectiecriterium was om voor elke maand een bloem te kiezen die in die maand te koop is. Daarna hebben we gekeken naar de rol van de vrouwen binnen het bloembollenvak en daarin variatie gebracht. Sommige vrouwen doen de administratie of de marketing; weer andere zijn mede CEO van het bedrijf of zijn veredelaar.”

Wat maakt de afgebeelde vrouwen zo iconisch?

„De vrouwen zijn iconisch omdat het de vrouwen zelf zijn met hun eigen bloemen, van hun eigen bedrijf. Je ziet dat de vrouwen er trots op zijn dat ze aan het project meewerken. De fine art foto’s die Marieke Treffers maakte van de vrouwen, zijn een verwijzing naar schilderijen uit de 16e en 17e eeuw, waar mensen met een kanten kraag op stonden. De kunstfoto’s verwijzen naar een traditie van mensen portretteren die echt Nederlands is.

De foto’s zijn ook iconisch, omdat de bloemen op het hoogtepunt dat ze in bloei stonden, zijn gefotografeerd. De bloemen zijn speciaal uitgekozen door de vrouwen zelf. 

Voor herhaling vatbaar?

„Een verjaardagskalender is duurzaam. Het is de eerste die we realiseren. Wel fijn dat de kalender door het bollenvak is opgepakt en wordt gedragen.”

Verdient het project een uitrol in meerdere glastuinbouwgebieden?

„Daarover valt altijd te praten. Voor innovatie is het goed als de diverse sectoren, zoals in ons geval bloemen en kunst, elkaar makkelijker weten te vinden. Dat kan leiden tot nieuwe producten, innovatie en nieuwe perspectieven.”

Wordt de tuinbouwsector steeds minder een mannenbolwerk?

„Daar kan ik als buitenstaander niet over oordelen. Het enige dat me opviel bij benaderen van kandidaten dat mannen veelal bedrijven runnen die bol-op-pot produceren, terwijl in snijbloemengewassen vaker juist ook vrouwen aan het roer staan. Mogelijk is dit een trend.” 

Zou het wel een goede zaak zijn?

„Zeker. Voor de toekomst is het een goede zaak dat zowel stemmen van mannen als vrouwen worden gehoord. Iedereen is hard nodig.” 

Wat brengen vrouwen in het bedrijf?

„Vrouwen letten meer op wat goed is voor het algemeen belang. Veel van de kopers van producten als bol-op-pot zullen ook vrouwen zijn. Dan is het goed om ook bij de totstandkoming van het product de inbreng van vrouwen mee te nemen.”

Nog een leuke anecdote ?

„Bij één bedrijf waren we al heel ver. We wisten welke bloem op de foto zou komen, de fotoshoot was afgesproken. Toen dacht het bedrijf dat wij de modellen zouden leveren. ’Maar het is jouw vrouw die op de foto gaat’, zei ik. ’Maar mijn vrouw wil niet’, kreeg ik terug. De norm is blijkbaar om modellen in te huren voor fotoshoots, terwijl het zoveel authentieker is als je ziet wie er een product maakt.”


Ook in museum Zwarte Tulp

Op 16 december werd de verjaardagskalender gelanceerd onder toeziend oog van de kwekersvrouwen en hun familie, initiatiefneemster Marjolein van Ruiten en fotografe Marieke Treffers. 

Ilse Pennings was de eerste die het aandurfde: „Vanuit mijn interesse voor fotografie en omdat ik altijd zoekende ben naar nieuwe manieren om ons product narcissen neer te zetten, sprak deze manier me erg aan. Ik trok de stoute schoenen aan en zie hier het resultaat. Onze ‘eigen’ kalender!” 

Van 18 december tot en met 26 februari zijn de foto’s ook te bewonderen Museum de Zwarte Tulp in Lisse als onderdeel van de tentoonstelling ‘Tulpen Nu’.

Vakblad voor de Bloemisterij 26, 2022

Gerelateerde content

Abonneer
Laat het weten als er

Blijf op de hoogte
met wekelijkse updates!

Selecteer categorie(en):
Registreren

Selecteer een de demo en krijg vijf dagen gratis toegang tot PlatformBloem.

Onbeperkt gebruik maken van PlatformBloem?
Bekijk de mogelijkheden.

Heeft u een abonnement op het Vakblad voor de Bloemisterij, Greenity, Bloem&Blad of Floribusiness, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Al een account?
Inloggen

Log hier in met uw account van het Vakblad voor de Bloemisterij, van Greenity of van Bloem&Blad.

Heeft u een abonnement op het Vakblad voor de Bloemisterij, Greenity, Bloem&Blad of Floribusiness, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Sluit venster
  • Feedback ontvangen wij al te graag!

Sluit venster