Hoe houd je nu als winkelier je hoofd boven water? Dat vroegen we aan retailspecialist LORI VAN WAES. De kern: focus niet op prijzen, maar op meerwaarde. Dat geldt ook voor bloemisten. ‘Denk bijvoorbeeld aan duurzaamheid. Verkoop je alleen bloemen uit Nederland, draag dat dan uit.’
Hoge energieprijzen, koopkrachtdaling, oorlog in Oekraïne, hoge inflatie. Ook de retail piept en kraakt aan alle kanten. Hoe kijk jij daar als retail strategy director tegenaan?
‘Het zijn zeker complexe en uitdagende tijden voor de retail. Alle onderwerpen die jij noemt hebben invloed op het winkellandschap, dat valt niet te ontkennen. Voor de winkeliers is het met name merkbaar dat steeds meer mensen op de kleintjes letten, vaak ingegeven door hun financiële situatie. Met name de consumenten met een middeninkomen worden relatief hard geraakt en geven daardoor minder uit. Uit onderzoek blijkt dat eenderde van deze groep aangeeft moeite te hebben om de eindjes aan elkaar te knopen. Dat is een wezenlijk verschil met jaren geleden, waarin met name de laagste inkomens met dit probleem te kampen hadden. Nu is er dus een groep bijgekomen die minder uitgeeft.’