Vorige

Competitie (nieuwe) rassen kerstster 2023/24

Verrassend weinig uitval poinsettia ondanks het donkere weer

Beeld
Peter van Leth | RFH | Shutterstock

Het percentage uitval door voornamelijk botrytis bij de benchmarkcompetitie Poinsettia is nog nooit zo laag geweest. Slechts 3,5% in 2023. „Een zeer knappe prestatie, zeker gezien het donkere weer tijdens het afgelopen teeltseizoen”, aldus Henk Barendse, onderzoeker bij het Post Harvest Kenniscentrum van Royal FloraHolland. 

Elk jaar organiseert de gewascommissie Poinsettia van Glastuinbouw Nederland een benchmarkcompetitie onder telers van kerststerren (poinsettia). Tegelijkertijd wordt er een sortimentsvergelijking gehouden. De winnaars zijn bekend gemaakt op de gewasbijeenkomst Poinsettia van de brancheorganisatie op 18 januari.

Competitie koesteren

Winnaar bij de benchmark (kwaliteitscompetitie) was Kwekerij Stadsweiden met de tweekleurige (rood met witte stippen/vlekken) ’Fantasy Star’ in potmaat 14 cm en groter. „Hij is goed houdbaar, compacter dan onze tweekleurige ’Sky Star’ en het kleurpatroon in de schutbladeren is veel stabieler. Afgelopen jaar is ’Fantasy Star’ in beperkte aantallen bij enkele telers gekweekt, in diverse potmaten. Dat ging heel goed. Hij gaat ’Sky Star’ vervangen,” aldus Wilco Arendse van veredelaar Selecta One.

De prijswinnende, tweekleurige ’Fantasy Star’

Kwekerij Stadsweiden sleepte in dezelfde potmaatcategorie tevens een nominatie in de wacht met de rode ’Christmas Universe’. Dochter Tamara van Straaten van eigenaar Jan van Straaten nam de prijs in ontvangst: „We hadden door de jaren heen al diverse nominaties op ons conto staan, maar nog nooit de de overall prijs gewonnen. Dus we zijn superblij en trots.”

Tamara Van Straaten


De overige nominaties waren voor Gevers Planten met ’Christmas Feelings’ (categorie rood, potmaat 12 en 13 cm), kwekerij Martin van der Velden met de witte ’Alaska’ (cat. kleur, potmaat 12 en 13cm), SV.CO met ’Alaska’ (cat. kleur, t/m potmaat 11 cm) en Endhoven Flowering Plants met ’Christmas Feelings’ (cat. rood, t/m potmaat 11 cm).

Het ras ’PO-334’ van Florensis sleepte dit seizoen de veredelaarsaward in de wacht. 18 nieuwe rassen deden mee, waarvan echter twee derde uitviel. Opvallend, omdat uitval onder de rassen ingezonden door kwekers nog nooit zo laag (3,5%) is geweest in de benchmark.

Alle genomineerden.


Uniek voor productgroep

Dit jaar deden twintig kwekers mee, twee minder dan in 2022/23 en negen minder dan in 2021/22. Dat komt door de afname van het totaal aantal poinsettiakwekers, denkt Henk Barendse, onderzoeker bij het Post Harvest Kenniscentrum van Royal FloraHolland. Het komt niet zozeer door afname van de animo voor de benchmark onder telers. Het aantal inzendingen (52) en cultivars (25) bleef over de jaren redelijk stabiel.

Barendse vindt dat kwekers de benchmark moeten koesteren, zeker in combinatie met de sortimentscompetitie van veredelaars. Dat is uniek voor de productgroep. „Kerstster is een kwetsbare plant, waarbij aandacht voor goede kwaliteit en houdbaarheid meer dan welkom is.” 

Succesvolle landelijke promotie 

Vast onderdeel van de poinsettiabijeenkomst is de presentatie van de Europese promotiecampagne in 22 landen, waarvan Linda de Ruyter van Pull Position de activiteiten en resultaten in Nederland deelde. Ze spreekt van een succesvolle en positieve campagne met een sterke combinatie van online en offline communicatie. „Het bereik van 9 miljoen consumenten, waarvan bijna 1 miljoen via tv-uitzendingen, is nog nooit zo groot geweest. Het zijn natuurlijk niet stuk voor stuk unieke consumenten, maar toch.”

Het bereik online, zeker in de vakpers, is minder geweest dan in voorgaande jaren. Volgens De Ruyter mede door de actie ’Kerst in de Kas by night’, georganiseerd door Fleur van den Berg op het bedrijf van haar ouders in Est. „Zo’n ludiek, leuk en vooral nieuw evenement is enorm van invloed op de campagne, zeker als het door iemand uit de sector zelf wordt georganiseerd.”

Succesvolle lokale promotie  

’Kerst in de Kas’ op 25 november draaide uit op een soort Kom in de Kas in de winter met veel informatie over de teelt en de sector in een gezellige sfeer met allerlei kraampjes, terwijl op de achtergrond koren omringd met kerststerren kerstliederen zongen. Met ruim 2.000 enthousiaste bezoekers, was het volgens Van den Berg een enorm succes. 

Fleur van den Berg


Door Alpha Communicatie heeft ze laten becijferen dat de totale aandacht offline en online neerkomt op een marktwaarde van bijna €300.000. „Niet slecht voor de €5.000 aan kosten waar €2.000 aan inkomsten tegenover stonden.” Naast de 120 uur die Van den Berg erin heeft gestopt en de 50 uur door personeel. „Bovendien heeft het evenement nieuwe klanten voor onze huisverkoop opgeleverd”, licht Van den Berg toe.


In komend nummer van het Vakblad dat 2 februari verschijnt, komt Fleur uitgebreider aan het woord over ’Kerst in de kas by night’.

Dit is de link naar het onderzoeksrapport van de benchmark en sortimentsvergelijking poinsettia ’23-’24

Vakblad voor de Bloemisterij 3, 2024

Gerelateerde content

Abonneer
Laat het weten als er

Blijf op de hoogte
met wekelijkse updates!

Selecteer categorie(en):
Registreren

Selecteer een de demo en krijg vijf dagen gratis toegang tot PlatformBloem.

Onbeperkt gebruik maken van PlatformBloem?
Bekijk de mogelijkheden.

Heeft u een abonnement op het Vakblad voor de Bloemisterij, Greenity, Bloem&Blad of Floribusiness, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Al een account?
Inloggen

Log hier in met uw account van het Vakblad voor de Bloemisterij, van Greenity of van Bloem&Blad.

Heeft u een abonnement op het Vakblad voor de Bloemisterij, Greenity, Bloem&Blad of Floribusiness, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Sluit venster
  • Feedback ontvangen wij al te graag!

Sluit venster