Milieu Centraal heeft haar Keurmerkenwijzer vernieuwd. Dit om de consument bewuster te maken dat niet ieder plaatje een betrouwbaar keurmerk is. Een consument kan kijken of een product goed scoort op het gebied van milieu, dierenwelzijn en arbeidsomstandigheden.
De vernieuwde Keurmerkenwijzer geeft meer duidelijkheid over wat keurmerken en andere logo’s inhouden. Daarnaast kan de consument zien welke keurmerken aansluit bij zijn of haar wensen.
Onderzoek voor Milieu Centraal
Uit een onderzoek in opdracht van Milieu Centraal en Stichting Milieukeur blijkt dat een derde van de mensen betrouwbare en onafhankelijke duurzaamheidskeurmerken niet kan onderscheiden van neplogo’s of valse claims. Soms worden keurmerken ook niet onafhankelijk gecontroleerd. Van de ondervraagden wil ruim veertig procent een verbod op misleidende logo’s of nepkeurmerken.
Zoeken binnen Keurmerkenwijzer
Via de Keurmerkenwijzer kan er gezocht worden op een categorie, bijvoorbeeld ‘bloemen en tuin’. De wijzer zoekt er dan de keurmerken bij. Daarbij zet de wijzer op de eisen die de keurmerken stellen op het gebied van milieu, dierenwelzijn en mens & werk én op de controle hierop op een rij.
Zo staan er nu achttien keurmerken in de categorie ‘bloemen en tuin’. Milieu Centraal vraagt de consument om medewerking als die op een verpakking of product een keurmerk tegenkomt dat nog niet terug te vinden is in de Keurmerkenwijzer. Heeft het plaatje of logo inderdaad betrekking op duurzaamheid, dan gaat de organisatie ermee aan de slag.