Bij de verkoop van bloemen en planten is de factor emotie belangrijk, maar ratio is net zo hard nodig. Zo is bij bloemen 5 tot 15% derving momenteel de beste score. Dat percentage willen supers zo snel mogelijk omlaag krijgen. „Zie het als een kans om daarbij te helpen”, adviseert Daniël Pinkse, lid van het Team Retail Services van Royal FloraHolland.
Daniël Pinkse sprak onlangs bij de relatiedag van Hobaho en deed dat ruim een maand eerder ook op de Tulpendag van Royal FloraHolland. Het ging in beide betogen niet alleen over de afzet van snijtulpen. Pinkse schetste ook algemene trends en ontwikkelingen in de retail. Gaf tips en aandachtpunten die nuttig kunnen zijn bij de verkoop van veel bloemen en planten.
De tulp heeft in de afzet van snijbloemen een bijzondere positie, stelt Daniël Pinkse, lid van het Team Retail Services van Royal FloraHolland. „De tulp is een echte seizoenstopper met een ijzersterk imago. Bovendien kent de consument de tulp, en dat geldt maar voor heel weinig snijbloemen.”