Henk van der Sar, DGA van Japal Trans vindt dat de veiling actie moet ondernemen met het oog op de transitie van het wegtransport. „De veiling wacht te veel af wat de vervoerders doen. Ik kan wel een elektrische truck aanschaffen, maar die moet opgeladen worden.”
„Wij rijden 24 uur per dag”, zegt Henk van der Sar, DGA van Japal Trans. Een schets van de vrachtwagenbewegingen van Japal leert dat elektrificatie van het wagenpark (20 tot 25 wagens plus charters) lastig is. Voor de bakwagens zou het wellicht kunnen als het bedrijf snelladers heeft die in drie uur opladen. De bakwagens rijden in Zuid-Holland en zijn ’s nachts om 3:00 uur klaar. Tussen 7:00 en 9:00 uur beginnen ze weer te rijden.
De trailers gaan verder weg. Ze laden en lossen in Westland, rijden naar de Zeeuwse eilanden toe, komen terug naar Westland, rijden naar Boskoop of Aalsmeer en ’s avonds naar Veiling Rhein-Maas en Eelde. De trailer is om 4:00 uur klaar en start twee uur later weer. Volladen is geen optie.