Tot twee jaar geleden werd niet in twijfel getrokken of de sierteeltsector bestaansrecht heeft in Nederland. In het publieke domein wordt deze discussie echter inmiddels steeds vaker gevoerd. Hoe daarop anticiperen, stond centraal tijdens de presentatie van nieuw duurzaamheidsonderzoek van Bloemenbureau Holland onder frequente kopers van bloemen en planten op 25 oktober in het World Horti Center
Duurzaamheid is een steeds belangrijker onderwerp voor consumenten. Ook de perceptie en het gedrag betreffende de aankoop van duurzame bloemen en planten neemt toe. Onder consumenten die frequent bloemen en planten kopen vindt 31% van de bloemenkopers en 33% van de plantenkopers in Nederland dat de sierteeltsector een positieve impact heeft op een betere toekomst door verantwoordelijkheid te nemen op het gebied van duurzaamheid.
Echter, respectievelijk 7% van de Nederlandse bloemenkopers en 4% van de plantenkopers heeft negatieve associaties. Laag percentage weliswaar, maar het hoogste in vergelijking met de perceptie van frequente kopers van bloemen en planten in Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.