Na 19 jaar neemt Ter Laak afscheid van Decorum. Vanaf dit jaar zetten zij hun phalaenopsis af onder een nieuw merk: Mimesis. Met dit eigen merk wil het bedrijf inspelen op de veranderde markt en gaan zij meer op beleving en emotie zitten. „Iets moois op het schap zetten voor de consument.”
Ter Laak Orchids uit Wateringen was Decorumlid vanaf het eerste uur. In 2019 besloten zij hun lidmaatschap op te zeggen. „Wij zijn een grote partij en wij zaten in het bestuur en in verschillende werkgroepen. Wij beseften dat ons besluit voor Decorum impact had en daarom hebben wij een jaar van tevoren al aangegeven dat wij een andere koers wilden varen”, zegt Eduard ter Laak hierover.
Ter Laak groeide de laatste jaren niet alleen in areaal en productie. Er is ook doorgeschakeld in de organisatie. „Wij hebben meer kennis in huis gehaald over data, marketing en ict. Veel dingen kunnen wij nu zelf.”
De huidige markt van phalaenopsis vraagt volgens Ter Laak om onderscheidend vermogen en snel schakelen. „Met ruim vijftig kwekers onder de vlag van Decorum is dat soms best een uitdaging, omdat bedrijven onderling verschillen. Daarnaast is de marktsituatie per product anders. Wij willen gas geven en komen daarom nu zelf met een merk op de markt.”