Plantform is vanaf het begin nauw betrokken bij de ontwikkeling van Floriday. De groep potplantenkwekers heeft de indruk dat het ‘of’ van het platform niet meer ter discussie staat bij kopers en kwekers. „Wij willen die stip op de horizon. Uiteindelijk geeft Floriday betere dienstverlening en levert het ons geld op.”
‘Vroeger’ toen Floriday niet bestond was de handel in potplanten ingewikkelder, schetst kweker Rick van Luijk van Vilosa. De foutgevoeligheid van bestellingen was groot en de flexibiliteit van weeklijsten ver te zoeken. Hij komt met een voorbeeld. Een Italiaanse bloemiste bestelde kalanchoës in haar eigen taal bij een exporteur, die vertaalde vervolgens de bestelregel en zette die door naar Vilosa. De kweker moest een prijsverhoging doorvoeren omdat er nog een sticker met informatie bij moest en dan moest ook alles nog goed gaan met het klaarmaken van de bestelling.
Het was ‘fingers crossed’, aldus van Luijk. Het kwam ‘vroeger’ ook voor dat een bestelling niet leverbaar was. Aanbod op de weeklijsten kon na twee dagen uitverkocht zijn of de bloei verlaat. Van Luijk: „We hadden geen knoppen om aan te draaien totdat de volgende weeklijst op donderdag de deur uitging.”