Hibiscus is dan van oorsprong een buitenplant, het feit dat het product ook binnen goed gedijt, vergroot de markt. De kleurrijke plant zit al enkele jaren in de lift. Het volume stijgt licht, het prijsniveau net iets harder.
Hibiscus is bezig aan een opmars door groeiende populariteit. De productie kromp na de corona-piek, maar schaalt nu langzaam weer op. Tegen het einde van een prima seizoen, zien telers dat het voorjaar een stuk beter was en de zomer iets minder als vorig jaar. Het aandeel directe verkoop is toegenomen en daarmee is ook het prijsniveau gestegen. „Het lijkt erop dat we de trend mee hebben. De afzet gaat soepeler. Het aandeel BB-handel is bij ons nu 85%, terwijl dat een paar jaar terug nog 50% was. Een derde van ons aanbod gaat nu naar de retail, het aantal kleine koopjes neemt af. Ook de retail betaalt er zeker niet slecht voor,” zegt John Jansen van Jansen Hibiscus. Hij merkt dat de retail potmaat 13 vaker oppakt als kamerplant, voor Noord- en Oost-Europa. Ook Sunshine Grow ziet de directe handel groeien. Jeffrey van den Berg: „We hebben nagenoeg niks hoeven klokken. De reserveringen waren dit jaar zo’n 10% hoger als vorig jaar. We zien dat het product nu zelfs in de nazomer wat beter stand houdt.”
Vrijwel alle telers bieden hibiscus aan als seizoensproduct. Van april tot oktober. Marco van Koppen van kwekerij Groenhof werkt de laatste restjes al weg. „We hadden dit jaar late bloei vanwege het weer. We doen alleen daghandel en die was deze zomer iets minder. Het product leeft op, maar dit jaar zaten de weersomstandigheden tegen en profiteerden we minder van de trend dan verwacht.” Groenhof introduceerde onlangs een nieuwe serie meerkleurige varianten. Ook anderen zijn bezig met vernieuwing, om zo langer en meer te profiteren van de vernieuwde interesse in de markt.