De hoge dag- en klokprijzen in het afgelopen seizoen móeten komend seizoen voor tulpenbroeiers wel betere marges in de afzet via retailers opleveren. Contractbesprekingen die voor de boeg staan, zijn volgens sommigen complexer.
Bij de positieve afsluiting van het tulpenseizoen 2020/2021 in het groothandelssegment zijn de geluiden vanuit het retail- en discountsegment verschillend. „Gek gezegd wel een goed seizoen”, concludeert inkoper Pieter de Munnik van SuperFlora. „We hebben meer gedaan dan vooraf afgegeven en dus fors moeten bijkopen. Sommige klanten gaan mee met de hogere klokprijzen, andere niet.”
Derhalve hebben broeiers ook ervaren, dat ’contract is contract’ in met name het discountsegment een adagium is. „Vraag en aanbod lagen vaak heel ver uit elkaar”, is de ervaring van Rob Langeveld, inkoper bij Bouquetnet/Bloominess. „Het zullen harde onderhandelingen worden voor volgend seizoen”, voorziet hij. „En heel complex”, denkt De Munnik. „Hoe gaat de retail erin? Hoe houdt de vraag stand als de consumenten weer gaan besteden als vóór corona? Hoe ontwikkelt het buitenlandse aanbod zich straks?”, plaatst hij vraagtekens, nog afgezien van het effect hoe de speciale bloemendagen in 2022 vallen.