Vorige

Trage Valentijnverkoop, maar goede positie Nederlandse rozen

Beeld
shutterstock

De rozenverkoop verliep redelijk in aanloop naar Valentijnsdag. Veel handel kwam later, pas enkele dagen voor de betreffende feestdag, op gang en eindigde met topprijzen. Het aandeel Nederlandse rozen in het totale rozenaanbod bij Royal FloraHolland blijft vrij stabiel, rond 20%.

Inkoper Rob Aelbers van FM Group merkt dat voorbestellingen voor roos afnemen. „Misschien de trend van de aankomende jaren? Pas in de laatste weken voor valentijn, wordt er flink aan getrokken.”  De prijzen waren in aanloop naar ­Valentijnsdag aan de lage kant. „Maar ze liepen net als voorgaande jaren op naarmate de feestdag naderde. Afgelopen maandag en dinsdag noteerde Red Naomi! op de klok topprijzen. Ruim €2 voor lengte 60-70 op de klok heb ik nog nooit gezien ”, vertelt Daniel van den Nouweland van kwekerij Marjoland.

Van den Nouweland ziet ook dat steeds later wordt gekocht. „En de prijzen blijven hoger tegen de dag zelf aan, zowel op de klok als in de daghandel, want die prijzen volgen elkaar.” Teun Kralt, inkoper bij Star & Van der Gugten, verwachtte geen denderende valentijn voor de Nederlandse roos. „Omdat het nu samenvalt met carnaval. Pas op 12, 13 februari, is het verkooptijd. Vooral Ecuador-rozen doen we trouwens.”

Vertrouwen in Nederlandse roos

Rob Meijdam van FlowerSupport, dat rozen verkoopt van enkele Nederlandse kwekers: „De vooruitbestellingen gaan goed. De producties zijn ook op pijl. Het is relatief mooi en open winterweer, dus ik verwacht ook in de daghandel een goede verkoop.”

Er viel ­areaal weg in Nederland, maar dat betekent volgens Meijdam niet dat er minder aanbod is. „Niet iedere kweker heeft zijn energiecapaciteit volledig benut de afgelopen jaren. En door investering in Led zijn de belichtingsniveau’s in diverse kassen verhoogd. Er zijn door deze redenen in totaal toch meer stelen beschikbaar.” De vraag naar de Nederlandse roos is dit jaar beter, ziet Meijdam. „Het vertrouwen van de klanten in onze producten neemt weer toe. Men kiest bewust voor het Nederlandse product.”

Meer rozen via Royal FloraHolland

In de twee weken voor Valentijn zijn via Royal FloraHolland 166 miljoen rozen verkocht, 15 miljoen meer dan vorig jaar. De roos was daarmee de best verkochte bloem. Het totaal aantal verkochte bloemen bedroeg 519 miljoen, waarvan 304 miljoen in Nederland zijn geteeld.

Met name rode rozen uit Nederland waren zeer in trek, meldt de veiling. Het aantal uit Nederland afkomstige premium rozen was met 18,2 miljoen stuks, 2,8 miljoen hoger dan vorig jaar. Toen hebben sommige kwekers vanwege hoge energiekosten minder belicht en/of hun kassen ‘koud’ gezet. 

In 2023 zijn in totaal krap 368 miljoen Nederlandse rozen verhandeld via Royal FloraHolland, een kwart minder dan in 2021. In 2023 was de middenprijs 47 cent per tak. In 2022 was dat 54 cent voor 386 miljoen verhandelde stelen. Het aandeel Nederlandse rozen van alle rozen die Royal FloraHolland verhandelt is ongeveer 20% op jaarbasis. Afgelopen twee weken was dat 11%.

Tabel: Verkochte aantallen en middenprijs van alle grootbloemige rozen bij Royal FloraHolland in 2019 t/m 2023 en in de eerste 5 weken van 2022 t/m 2024.

Vakblad voor de Bloemisterij 4, 2024

Gerelateerde content

Abonneer
Laat het weten als er

Blijf op de hoogte
met wekelijkse updates!

Selecteer categorie(en):
Registreren

Selecteer een de demo en krijg vijf dagen gratis toegang tot PlatformBloem.

Onbeperkt gebruik maken van PlatformBloem?
Bekijk de mogelijkheden.

Heeft u een abonnement op het Vakblad voor de Bloemisterij, Greenity, Bloem&Blad of Floribusiness, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Al een account?
Inloggen

Log hier in met uw account van het Vakblad voor de Bloemisterij, van Greenity of van Bloem&Blad.

Heeft u een abonnement op het Vakblad voor de Bloemisterij, Greenity, Bloem&Blad of Floribusiness, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Sluit venster
  • Feedback ontvangen wij al te graag!

Sluit venster