De koopbereidheid bij tulp loopt sinds 2019 behoorlijk terug, blijkt uit onderzoek op de winkelvloer. In de Storechecks die Royal FloraHolland laat uitvoeren voor alle bloemen wijkt tulp duidelijk af met 25% terugval tegen 8% ‘krimp’ voor de totale productgroep. En dat beeld geldt voor Nederland en Duitsland. Tijd voor actie, zeker bij onze oosterburen, de grootste afzetmarkt.
Accountmanager Coen Verspeek van Royal FloraHolland liet de cijfers zien tijdens de productbijeenkomst tulp op 13 december in Alkmaar. Consumenten die meewerken aan de dienst Storecheck van de veiling waren jarenlang heel bereid om tulpen te kopen. In 2015 gold dat voor 83% van de deelnemers in Nederland en Duitsland. Dat percentage steeg tot 89% in 2019. Daarna trad een behoorlijk verval in, zo blijkt uit informatie die RFH jaarlijks via Storecheck verzamelt over wat er op de winkelvloer gebeurt rond het bloemenschap. Het eindcijfer van alle checks tussen week 1 en 19 van 2023 kwam uit op 60% koopbereidheid. Dat is een verschil van bijna 30%, terwijl de koopbereidheid voor het gehele productgroep bloemen, dus inclusief tulp, sinds 2019 een terugval van 8% laat zien.