Ketenpartijen en belangenorganisaties die op 6 mei bij Fruitmasters in Geldermalsen de aftrap deden voor een convenant Gewasbescherming zijn het over een ding eens: er moeten op landelijk niveau bindende afspraken komen over gebruik van gewasbeschermingsmiddelen. „Als een convenant uitblijft dan pakt de overheid zelf de regie op en komt met wetten en regels”, aldus LVVN-staatssecretaris Silvio Erkens diezelfde avond in het tv-programma Nieuwsuur.
Aan regie op het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen vanuit de overheid heeft het ontbroken, erkent bewindspersoon Erkens. Hij stelt dat mede daardoor veel polarisatie ontstond rondom het onderwerp. „We hebben te laat de regie genomen in het gewasbeschermingsbeleid en dat gaan we nu doen met het convenant Gewasbescherming.”
