Een gesloten bloemenwinkel en verderop een supermarkt met een groot aanbod bloemen en planten. „Ze profiteren van de situatie”, stelt bloemist Nina-Lotte van der Weijden. Supermarkten hoeven weinig moeite te doen om traffic te generen. Dit tot frustratie van de bloemist. Hoe is de koek straks verdeeld? Gaan supermarkten blijvend meer bloemen en planten verkopen?
Ze verkopen niet alleen bosjes rozen, maar ook planten. Ze hebben zo’n groot aanbod, ik zou het in mijn winkel niet eens kwijt kunnen.” Aan het woord is bloemist Nina-Lotte van der Weijden van Bloemenweijden uit Nieuw-Vennep. Haar winkel is bij Jumbo gevestigd. Het frustreert haar dat supermarken bewust met deze categorie aan de haal gaan. „Ik heb de eigenaar gesproken en hij gaf toe te profiteren van de situatie. Hij heeft beloofd het aantal meters straks terug te schroeven, maar dat moet ik nog zien.”
Otto van Asselen van Otto Bloemkunst in Uithoorn zit met zijn winkel in een overdekt winkelcentrum en mag niet buiten verkopen. Bij Albert Heijn verderop is het volgens hem een grote bloemenzee. „AH betekent Alles Hebben. Ik zag daar een paar weken geleden mensen met sneeuwschuivers naar buiten komen. Niets is meer normaal. Ik heb klanten die mij trouw zijn, maar er zijn er ook die het lastig vinden om online te bestellen. Die zie ik nu met een bloemetje uit de Albert Heijn lopen. Ik moet straks aan de bak om deze klanten terug te krijgen.”