De robotisering in de glastuinbouw gaat niet zo hard als in de industrie, maar ook in de kas neemt het aantal robots toe. De relatief kleine omvang en kapitaalkracht van de techniekbedrijven in de sector – vooral MKB – staan echter een snelle ontwikkeling in de weg. De meest succesvolle strategie is: klein beginnen en telkens nieuwe functies toevoegen, met een nieuw businessmodel voor elke stap. Ofwel: fail cheap, learn fast.
De wereldwijde markt voor agrarische robots heeft op dit moment een omzet van €6,2 miljard, schat ABN Amro in haar rapport ’Strijd om agrarische robots barst los’. Door schaarste aan personeel en eisen aan duurzaamheid zal deze markt in vijf jaar tijd verdubbelen, verwacht de bank, met een wereldwijde jaarlijkse groei van 15%. En in tien jaar zou een verdrievoudiging mogelijk zijn.
Van die markt kunnen de Nederlandse robotfabrikanten een flinke graankorrel meepakken, in het kielzog van de kassenbouwers en installateurs, die nu al de hele wereld bedienen. Nederland is niet sterk in het bouwen van standaard robotsystemen, zoals armen, maar wel in het vinden van nieuwe toepassingen, zoals een grijper op een robotarm of een slimme logistieke oplossing.