Royal FloraHolland heeft vanaf half april op de exportlocaties grote problemen om bloemen en planten, die via de klok verkocht worden, op tijd uit te leveren aan klanten. Een enorme stijging van het klokvolume en krapte op de arbeidsmarkt zijn de oorzaken. De algehele verwachting is dat de krapte op de arbeidsmarkt nog wel een tijdje aanhoudt. COO Leendert-Jan Plaisier: „Spreiding van de aflevering over de dag is de oplossing.”
Nee, hij heeft geen spijt van zijn overstap van PostNL naar Royal FloraHolland, een kleine anderhalf jaar geleden. „Maar leuk is anders, want wij willen niets liever dan op tijd uitleveren”, zegt hij eerlijk over de huidige situatie. Chief Operating Officer Leendert-Jan Plaisier kwam bij de veiling in een ‘perfect storm’ terecht waardoor de veiling grote moeite heeft om bloemen en planten tijdig uit te leveren. In het eerste kwartaal van 2022 bleef het klokvolume nog 3% achter bij vorig jaar. Maar vanaf half april nam de aanvoer op de klok met gemiddeld 20% per dag toe ten opzichte van de prognoses. Soms zijn er op locaties zelfs uitschieters naar 30%.