De opwaartse lijn bij guzmania is tijdelijk afgevlakt. De winst op het eerste kwartaal van vorig jaar, verdampte snel toen de handel in april stokte. Zelfs Moederdag gaf geen opleving. De zomer wordt spannend.
Er zat voorzichtige verbetering in de markt van guzmania, maar de situatie bleef fragiel. Het eerste kwartaal stonden de lichten nog op groen, sindsdien is het optimisme flink omgeslagen. Siegfried Bunnik van Bromelia Specialist: „De geplande handel gaat wel weg, maar de spontane vraag is abrupt gestopt. Winkels stonden vol nadat ze vorige jaren sterk hadden geplust en zien nu weinig omloop. Het kost veel moeite om de vrije handel goed te verkopen. Je kan wel scherpe aanbiedingen doen, maar kopers krijgen die nu van alle kanten. We proberen met seizoensconcepten de relevantie te vergroten en partijen gericht weg te zetten.”
De ervaringen bij Stofbergen Plant Company zijn niet anders. Marco van den Berg: „De afzet van guzmania staat al ruim een maand onder druk. Ook voor Moederdag was er weinig meervraag. Veel producenten hadden pas later bloei na een winter met spaarzame belichting en verwarming. Toen dat allemaal tegelijk op de markt kwam, gingen de prijzen onderuit. Een uitzondering is onze Fortuna-mix van guzmania’s met een onderscheidende bolvorm. Die worden nog best goed gewaardeerd.”
Bij Intratuin liepen de verkopen in april en mei iets achter op vorige periode. Maurice Secrève: „De markt is heel grillig, bij guzmania is dat niet anders. Het product zit wel in de groep van langbloeiers die het beter doen dan kortbloeiers. Dat is hier wel de trend inmiddels. Guzmania zat weer in de lift na enkele moeilijke jaren en ik verwacht dat die lijn zich doorzet als de wereld er straks weer anders uitziet. De assortimentsontwikkeling heeft guzmania een boost gegeven.”