De vraag voor Vrouwendag kwam laat op gang bij begonia. Telers wachten in spanning af of de door teeltvertraging opgehoopte volumes wel hun weg gaan vinden naar de Oost-Europese bestemmingen.
Vrouwendag is een belangrijk afzetmoment voor begonia. Maar klanten keken lang de kat uit de boom dit jaar, vooral vanwege de onrust in de regio. Peter ten Have van kwekerij J. en P. Ten Have: „De vraag kwam laat op gang. Na het wegvallen van Rusland, gaat er meer handel naar Polen. Dat is dichterbij, dus kunnen klanten langer wachten met bestellen. Omdat ook het aanbod wat later was, matchten vraag en aanbod eigenlijk precies op het goede moment.” Waar begonia normaal weinig merkt van Valentijn, was dat dit jaar anders geeft de teler aan. „Bloeivertraging leidde bij veel bloeiende planten tot schaarste, waardoor ook begonia wat meer in beeld kwam. Tekorten en extra belangstelling trokken onze prijzen in februari gelukkig wat omhoog, nadat die in januari nog achterliepen.” Plantenkwekerij Valstar schakelde pas in week 8 over op begonia. „Juist toen de markt beter werd. Er is nu behoorlijk wat vraag. Hopelijk blijven we knallen tot de laatste Moederdag. Dat moet ook wel, want daarna klapt de markt in”, zegt Jack Poot.
De productie van begonia krimpt al jaren. De markt is nu beter in balans, maar een substantiële prijsverbetering bleef uit. Kees Knecht van Gasa Holland: „Dat begonia het best verkoopt voor Vrouwendag en Franse Grootmoederdag laat zien dat het een product is voor traditionele markten en doelgroepen. Hoewel er veel verschillen zijn in uitstraling en kwaliteit, wordt alles nog steeds over één kam geschoren, helaas. Vooral met de begonia’s die geschikt zijn voor binnen én buiten, valt nog markt te winnen denk ik. We moeten dat dan wel beter benadrukken.”