Net na de Britse Moederdag, bezochten negen bollenkwekers en -broeiers Londen om daar de sierteeltmarkt te bekijken. Als de leden van de jongerentak van belangenbehartiger KAVB één conclusie moeten trekken na het bezoek, dan is het wel dat voor bijna iedere kwaliteit een markt is. De verschillen zijn groot bij de supermarkten, bouwmarkten en groothandel in Londen.
Van uitgebloeide hyacinten tot superstrakke XL-tulpen, er valt veel te zien tijdens de intensieve reis door Londen die de ondernemers maken onder begeleiding van marketeers Carl en Ward Schoutsen van ConsumerView. De kwekers zijn vooral nieuwsgierig naar wat er staat, voor welke prijs en hoe het wordt gepresenteerd.
De bus voert de groep direct vanaf het vliegveld Luton naar een fors tuincentrum even buiten Londen: Aylett Garden Centre. In de kassen staan ook trays met planten op plug. „Sinds covid zijn ook de Britten veel meer bezig met het zelf opkweken”, legt medewerker Marcus Cousins van het tuincentrum uit. Britse klanten blijken planten vooral te kopen voor buiten, kamerplanten zijn – hoewel de coronaperiode daar iets verandering in heeft gebracht – eigenlijk minder populair. „Zodra er ook maar iets van zonlicht is, gaat de Brit naar buiten”, voegt Carl Schoutsen toe.