Sam Ruijter is tulpenkweker en zet via zijn merk ‘Tulpen van Sam’ in op een klimaatneutrale teelt. Twee jaar eerder dan gepland, heeft hij zijn beoogde CO2-reductie bereikt. Door zijn verhaal goed voor het voetlicht te brengen, hoopt hij dat zijn meerkosten vergoed worden. Compenseren doet hij onder andere via het planten van bomen.
Wat betreft het vertellen van zijn ‘duurzame verhaal’ is voor tulpenkweker en -broeier Sam Ruijter Tony’s Chocolonely zijn grote voorbeeld. In het begin was zijn stokpaardje met name het terugdringen van gewasbeschermingsmiddelen. In de certificeringen waar Ruijter zich toen mee bezighield, miste hij het klimaatvraagstuk. Toen hij zich daarin ging verdiepen vond hij de opwarming van de aarde alarmerend hard gaan, vooral in de zeven jaren dat zijn dochter opgroeide. Vandaar dat hij zijn innovatiekracht meer is gaan inzetten voor het klimaatprobleem en niet in terugdringing van het chemisch middelenverbruik.
Verduurzamen kost veel geld en dat wil Ruijter gaan terugverdienen in een meerprijs voor zijn tulpen. Dat verhaal gaat alleen op als verduurzaming inzichtelijk wordt gemaakt. Dus is hij footprintberekeningen per steel gaan uitvoeren. Hij is trots op wat hij heeft bereikt maar volgens Ruijter is het niet mogelijk om een CO2-footprint op nul te krijgen. Zelfs als je helemaal geen aardgas meer gebruikt en alles groene stroom is. „Je hebt woon-werkverkeer, je gebruikt kunstmest, hebt verpakkingsmateriaal, etc. En daarom compenseer je.”