Telers hoeven over 2023 geen CO2-heffing te betalen. Een alternatieve rekenmethode kan de doelstelling voor energiebesparing dichterbij brengen. Ook belooft het ministerie van LVVN goed te kijken naar hoe compensatie voor de verplichte groen gas bijmengverplichting uitpakt voor specifieke bedrijven. Over de beschikbaarheid van CO2 zijn wel zorgen.
Dat zijn belangrijke meldingen die LVVN-staatssecretaris Jean Rummenie doet in een voortgangsbrief over het klimaat- en energiebeleid in de glastuinbouw.
In 2023 stootte de glastuinbouw iets minder dan het plafond van 5,5 miljoen ton CO2 uit, waardoor tuinders geen heffing hoeven te verwachten. In de brief is niet beschreven of daarbij nog ongebruikte CO2-ruimte uit 2022 is verrekend toen de glastuinbouw door hoge energieprijzen de productie terugschroefde.
