De opdracht die chief value officer Pieter Bootsma, ex-Air France-KLM, in januari van dit jaar bij zijn aanstelling meekreeg was om waarde te creëren voor Royal FloraHolland (RFH). Om diensten (verder) te ontwikkelen, meer te gelde en relevant te maken gaat Royal FloraHolland partnerships aan met kopers en kwekers. „We moeten het met elkaar doen.”
Waarde-creatie is eigenlijk twee dingen, vertelt Bootsma in de RFH-kantoortoren in Naaldwijk. Het gaat om het ontwikkelen van diensten waardoor RFH een relevante partij in de sierteeltsector is. Tegelijkertijd gaat waarde-creatie over het creëren van extra inkomsten voor RFH.
RFH sneed het afgelopen jaar al fors in de kosten, maar zal ook de eigen omzet moeten verhogen om te zorgen dat ze de komende jaren zwarte cijfers schrijft. Het liefst zonder incidentele opbrengsten als de verkoop van onroerend goed of zonder de tarieven al te veel te verhogen. Ondanks dat groei geen doel op zich is van RFH, is groei wel essentieel.