Import van pachira-stammen uit met name China is een stuk duurder geworden sinds schepen het Suez-kanaal zijn gaan mijden. De stijgende kostprijs is lastig door te rekenen, vooral nu de vraag naar pachira afneemt.
De containerprijs van schepen die om Afrika heen varen, is flink gestegen. Dat merken ook Nederlandse aanbieders van pachira. De stammen zijn langer onderweg en als ze in China nat zijn geladen, komen ze vaker rot aan. „Uitval en transport drukken zwaar op onze kostprijs. En nu de markt voor groen op zijn retour is, kunnen we die hogere kosten moeilijk doorrekenen. We maken pachira’s met gevlochten stam nu vooral nog op basis van orders. Op de klok zijn de prijzen doorgaans niet voldoende om de stijgende kosten te dekken”, zegt Wessel Willemsen van kwekerij GroWplant. „Pachira doet een grotere stap terug dan andere groene planten. Sansevieria bijvoorbeeld doet het nog steeds hartstikke goed. Pachira is blijkbaar minder populair, of de hogere verkoopprijs schrikt af.” Ted Prins van kwekerij De Palmentuin ziet de kwaliteit van de geïmporteerde stammen weer stabiliseren. „De kwaliteit die we nu ontvangen is goed. Dat is wel minder geweest de afgelopen tijd. Er zaten vaak rotte stammen bij. We passen zelf wat meer op met bestellen na periodes met veel regen.”
De markt staat flink onder druk dit jaar, merkt ook Prins. „Dat geldt voor alles wat groen is. Het aanbod is te groot nu er minder vraag is. In potmaat 19 is de concurrentiestrijd het hevigst. Er worden grote volumes weggeduwd in de markt, nu leveranciers van de retail aanlopen tegen vraaguitval.” Fabian Mertens van Javadoplant ziet veel verschil tussen kwekers. „Vooral in de dikte van het hout. Onze klanten kopen vooral gevlochten stammen, maar wel een stuk minder dit jaar. Er is een keerpunt bereikt.”