Met het verdwijnen van Summerflowers verdween een stukje collectiviteit en professionalisering in de zomerbloemen. Royal FloraHolland neemt een deel van de taken over, zoals het organiseren van contactmomenten en promotie van het actuele aanbod. Over voortzetting van Summerflowers in een eenvoudige vorm wordt nagedacht, al was het maar om de diverse productgroep zomerbloemen te ondersteunen en versnippering te voorkomen.
Hoewel er slechts zo’n 70 telers bij waren aangesloten, verdwijnt er met Summerflowers een stukje collectiviteit en professionalisering in de productgroep zomerbloemen. De stichting bestaat nog en de website is nog in de lucht, maar er wordt niet meer aan gewerkt.
Jan de Boer, voormalig directeur van handelsbedrijf Barendsen, oud-adviseur Henk van den Berg en André van Kruijssen, algemeen directeur van veiling Plantion, kijken samen met enkele andere partijen of ze Summerflowers kunnen voorzetten in een eenvoudige vorm. „Voor veel telers was het lidmaatschap van €1.000 per jaar te veel. Voor een paar tientjes per jaar zijn mensen misschien bereid om mee te blijven doen”, denkt De Boer. „Dan kunnen telers en klanten elkaar blijven ontmoeten en kennis delen in de keten. Er zijn nieuwe snijbloementeelten nodig die minder energie en gewasbescherming vragen. De promotie van de grotere producten willen we overlaten aan het collectief 365 Dagen Bloemen.”