De eerste cyclamen maakten nog net de naweeën van de corona-drukte mee, nu is de markt weer terug bij normaal. Het aanbod van terrascyclamen onder het nieuwe Garden-label is nog beperkt, maar de verwachtingen zijn hoog.
Om de druk op de markt van kamercyclamen te verlichten, voeren kwekers, veredelaars en veiling dit najaar een promotiecampagne voor buitencyclamen. Het is de bedoeling dat over drie jaar 25% van cyclamen als ’Garden’ wordt aangeboden. Er werd de eerste maand nog mondjesmaat aangevoerd onder het label. Walter van den Berg van kwekerij Bergcamp: „Wij voeren de komende weken 10% van onze cyclamen aan onder het herkenbare Garden-label. Stapsgewijs gaan we de keten bekend maken met het buitengebruik. Daar zijn steeds meer geschikte rassen voor. Zelf lichten we de sterkste kleuren van de kleinbloemige Carino uit voor buiten. We zetten die alleen direct af. Tegelijkertijd testen we de ervaringen bij 50 consumenten die we een tray cyclamen cadeau hebben gedaan en die ons feedback geven.”
De warme septembermaand dreef het aanbod van cyclamen versneld op maar de afzet bleef juist achter. „Het is al een paar weken wat minder. Tot september deed cyclamen het heel goed. Er was veel vraag, ook omdat een belangrijk productieland als Italië veel uitval had door hitte”, zegt kweker Bas van Adrichem.