Als bijna altijd is de markt voor pluischrysanten na moeizame eerste weken richting Vrouwendag goed opgekomen. Na dat vreemde coronajaar waarin de marktpositie van pluizers mogelijk zelfs is versterkt.
Mits de prijs schappelijk is zijn pluizers goed inpasbaar. Ze brengen volume in boeketten”, positioneert inkoper Rob Langeveld van Bouquetnet dit chrysantentype in de retailmarkt. „En ze passen prima in de trend van veldboeketten”, vult Niels Sakkers bij Trans-Fleur aan. In het klantenpakket van Floris Holland zijn pluizers vooral nog bloemen die richting
1 november veel worden gebruikt. „Verder doen we er niet zoveel in”, meldt inkoper Wim Ton.
Net als in voorgaande jaren, al was 2020 een uitzondering, was de vraag naar pluizers begin dit jaar moeizaam. In januari bleef de middenprijs 4 cent achter, in februari was er een plus van 10 cent per steel. Tot en met februari is de voorsprong 4 cent per steel op 68 cent voor 17 miljoen stelen, 13% minder stuks dan vorig jaar. In dat coronajaar werd met een eindgemiddelde van 49 cent per steel wél een record geboekt, substantieel meer dan de records die ook trossen en santini’s noteerden.