Voor een verantwoord rendement is strelitzia uit Nederland niet duur genoeg. Daarbij is een krimpend aanbod een mogelijke extra bedreiging voor de positie ervan. Tegelijk is deze nichebloem ook een smaakmaker in het assortiment.
De functie als blikvanger in boeketten, arrangementen en versieringen is de afgelopen jaren belangrijker geworden”, denkt inkoper Marco Hooijmeijer van FleuraMetz over snijstrelitzia. „Bij ons loopt het artikel dat altijd goed door dankzij de exclusieve uitstraling”, positioneert Jean Paul van der Meij van de Hoek Groep de nichebloem. „Maar voor onze vooral Oost-Europese klanten is de bloem te duur en vanwege gevoeligheid voor koude ongeschikt”, meldt Jaco Jochems van FlowerForce.
Vooral door krimp in areaal en ook door minder aanbod na de eerste coronalockdown zakte het Nederlandse aanbod voor het eerst door de grens van 2 miljoen stuks (-7%). De middenprijs daarvoor zakte met 8% tot €1,07 per steel en dat is een grof gemiddelde. „Gezien de lage productie per meter en per plant is dat niet duur genoeg”, vindt Roland Duyvesteijn die met Holland Strelitzia jaarrond op de markt is. „Zij het in de zomer met kleine aantallen.”