Vorige

‘Omzet Royal FloraHolland teleurstellend’

Beeld
Royal FloraHolland

De omzet van Royal FloraHolland over 2023 komt uit op een totaal van €5,1 miljard. Dit betekent voor de tweede keer op rij een daling. „Dit is teleurstellend, gegeven de grote kostenstijgingen waar iedereen mee geconfronteerd wordt”, stelt ceo Steven van Schilfgaarde.

2023 staat qua omzet – na 2022 (€5,2 miljard) en 2021 (€5,6 miljard) – nog altijd op een derde plaats in de historie van de veiling. Toch is Van Schilfgaarde niet tevreden. „De belangrijke vraag is of wij in 2024 wel weer een hogere omzet kunnen realiseren en daarmee het tij keren. Dat kan alleen als we als hele sector gezamenlijk optrekken.”

Volgens Van Schilfgaarde wordt dit jaar in veel opzichten memorabel. De ceo wijst in een column op de RFH-website op de formatie van een nieuw kabinet waarvan de samenstelling een primeur oplevert. Ook zijn er begin juni verkiezingen voor het Europees Parlement. De ceo refereert ook aan de verkiezingen in de Verenigde Staten. „Als internationaal opererende sector zijn die voor de sierteelt van groot belang. De uitslag van de verkiezingen in Amerika krijgt pas volgend jaar januari zijn beslag, maar in de aanloop daarnaartoe zullen de effecten al merkbaar zijn.”

Plan voor Mars

Royal FloraHolland gaat vol door met de uitrol van zijn strategie. Dat betekent het verder doorontwikkelen van onder meer Floriday, centraal veilen, orderpicken en tijdvaklevering (Select delivery). „Daarnaast gaan we door met het ontwikkelen en optimaliseren van onze fysieke hubs. Aalsmeer-Oost krijgt steeds meer concrete vorm en we zijn bezig met het ontwikkelen van een plan voor Mars, het braakliggend terrein in Naaldwijk”, schrijft Van Schilfgaarde. Op Aalsmeer-Oost biedt RFH 9.000m2 bedrijfsruimte te huur aan.

Het uiteindelijke doel van de ontwikkelingen bij RFH is het efficiënter maken van de keten. „Dat lukt het beste als kwekers, kopers en andere ketenpartners inspelen op de kansen die de diverse innovaties bieden. Die kansen zijn er volop, maar zullen we met elkaar en ook ieder voor zich moeten benutten. Ik ben daar best optimistisch over. Ik ben onder de indruk van de grote betrokkenheid van onze leden en ook van de passie en ondernemerschap van kopers en andere ketenpartners.”

‘De sector ligt steeds meer onder het vergrootglas’

Van Schilfgaarde wijst er ook op dat er knopen doorgehakt moeten worden over duurzaamheid, een belangrijk thema voor de veiling. „Bijvoorbeeld op het gebied van milieucertificering. Alleen door het bieden van duidelijkheid kunnen we de consument in binnen- èn buitenland overtuigen van het duurzame karakter van onze sector. Door dat voor ons uit te schuiven, schieten we ons uiteindelijk zelf in de voet.”

‘Sector onder vergrootglas’

„Als sector liggen we steeds meer onder het vergrootglas. Uit onderzoek van Hortipoint blijkt dat 70% van de 700 deelnemers aan de enquête positief gestemd is over 2024, maar zich zorgen maakt over het imago van de sector. Laten we goed beseffen dat onze reputatie wordt bepaald door ons doen en laten. Als we zorgen dat daar weinig op aan te merken, kunnen we werk maken van verbetering van ons imago.”

Eerder werd al bekend dat RFH in 2023 een groter verlies leed dan in 2022. Dat jaar kwam de veiling uit op min €4 miljoen. Voor 2024 voorziet RFH een klein plusje.

De oorzaken van het verlies van Royal FloraHolland in 2023 zijn onder meer de hoge energierekening, gestegen arbeidskosten, gestegen rente en een lagere aanvoer. Ook nemen de kosten van leveranciers toe.

Vakblad voor de Bloemisterij 0, 2021

Gerelateerde content

Blijf op de hoogte
met wekelijkse updates!

Selecteer categorie(en):
Registreren

Selecteer een de demo en krijg vijf dagen gratis toegang tot PlatformBloem.

Onbeperkt gebruik maken van PlatformBloem?
Bekijk de mogelijkheden.

Heeft u een abonnement op het Vakblad voor de Bloemisterij, Greenity, Bloem&Blad of Floribusiness, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Al een account?
Inloggen

Log hier in met uw account van het Vakblad voor de Bloemisterij, van Greenity of van Bloem&Blad.

Heeft u een abonnement op het Vakblad voor de Bloemisterij, Greenity, Bloem&Blad of Floribusiness, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Sluit venster
  • Feedback ontvangen wij graag!

Sluit venster