„Wij krijgen bloemen op de meest efficiënte manier bij bloemisten. Niemand is efficiënter dan wij”, is Koen Heijl, directeur van Heyl, stellig. Een belangrijk onderdeel van de bedrijfsprocessen van het bedrijf is dat de groothandelaar de snijbloemen droog op- en overslaat en vervoert naar klanten, zo’n 1.400 vakbloemisten in Duitsland.
Directeur Koen Heijl van de groothandel Heyl wijst in de kantine op een groot beeldscherm aan de muur waarop de orders binnendruppelen. Langzaam bereiken de bestellingen van ‘de pakjes’ het geprognotiseerde aantal van deze maandag.
Vervolgens neemt Heijl het bezoek mee naar de bedrijfshal waar hij uitleg geeft over het bedrijfsproces. Vertelt over de controle van de kwantiteit en kwaliteit van de bloemen bij binnenkomst. Over het ontdoen van het fust en het water. Over het uitlekken en droog blazen en/of kloppen van de bloemen op de band. De droogopslag in de eigen groene bloemenkratten. Over de orderverwerking - 100% via de webshop - en over het orderpicken op klantniveau. En tenslotte over het droogvervoer in de nacht naar de ongeveer 1400 Duitse vakbloemisten die drie keer per week achter de voordeur geleverd krijgen.